Bicicleta de sosea. Aero sau de anduranta?
BICICLETA DE SOSEA. AERO SAU DE ANDURANTA?
Probabil una dintre cele mai frecvente intrebari pe care si le pune un ciclist aflat in fata deciziei de a achizitiona o (noua) bicicleta este „cat de usoara sa fie?”. Evident ca poate fi o capcana, iar alegerea finala nu ar trebui sa fie rezultatul gasirii raspunsului la intrebarea mentionata anterior. Bicicletele sunt masinarii complexe, pline de tehnologii moderne si cu destinatii nisate in functie de disciplina, stilul si potentialul financiar al riderului.
In articolul acesta mi-am propus sa analizez bicicletele de sosea numite si roadrace. Acum ceva vreme in urma (3-4 ani) am fost pus in fata deciziei de a-mi alege bicicleta pentru antrenamentele de sosea. Credeti-ma ca nu a fost usor. :) Marele avantaj a fost ca am putut incerca mai multe variante pana am decis (castigator am crezut eu o buna perioada de timp). Prima mea bicicleta de sosea nu o luam in calcul, ea fiind o simpla alegere (nedocumentata), dar o vom mentiona: Noname (scria emmedue pe ea), cadru de aluminiu, furca de carbon, 2x9 viteze, campagnolo, cca 9.5 kg. Fusese bicicleta de antrenament a unui club de ciclism, bicicleta cu pedigri. Dupa ce am aflat cam cu ce se mananca ciclismul de sosea, am zis ca e timpul sa fac un upgrade care sa imi imbunatateasca performanta rutiera. Astfel, am zis eu, trebuie sa am o bicicleta cat mai usoara (pe care mi-o permit). Am ales o bicicleta de catarare, ele fiind cele mai usoare din intreaga colectie de roadracer-e (ciclismul de sosea are mai multe ramuri: catarare, aero, anduranta, offroad/ciclocros). Noua mea partenera se numea Merida Scultura 400, model 2014, cadru de aluminiu, furca de carbon, echipare Shimano Tiagra 2x9 viteze, greutate 8.9 kg. Nu am facut prea mult timp echipa insa. Un drum de Galati-Navodari (CT) de cca 125 km m-a convins ca ceva nu e in regula cu pozitia. Asadar am trecut la next level si am zis sa incerc si o bicicleta aero. Merida Reacto 400, model 2015, cadru de aluminiu, furca de carbon, echipare Shimano 105 2x10 viteze, greutate 9.3 kg, a ajuns sa ma insoteasca pentru urmatoarea perioada. Ma simteam excelent pe ea. Pozitia nu imi crea nici un fel de discomfort. Am facut drumuri lungi, drumuri mai scurte, competitii, etc. I-am pus niste roti mai usoare si am coborat-o sub 9 kg. Toate bune si frumoase pana am iesit la o tura de 160 km cu un prieten (Dragos) ce mergea pe o bicicleta de anduranta, cadru de carbon, in jur de 7 kg (restul nici nu mai conta J) cu tehnologii de absorbtie a vibratiilor pe furca fata si spate. Vazand eu cum ma scurgeam pe fiecare deal, am zis ca „bicicleta mea e de vina. Trebuie sa o schimb cu ceva mai usor”. Asa am ajuns sa imi „aranjez ploile” pentru a intra in posesia unui Scott CR1 10, cadru carbon, cu tehnologii SDS (absorbtie vibratii), echipare Shimano Ultegra 2x11 viteze, greutate 7 kg. Deja facem casa buna de cca 2 ani. Ma simt excelent pe ea, insa timpii obtinuti cu bicicleta aero nu am reusit sa ii imbunatatesc. Si ma macina lucru asta de ceva vreme.
Numai bine ca mi-a picat in maini o bicicleta aero, cu echipare similara cu cea de pe bicicleta mea actuala si am pornit la teste J. In cele ce urmeaza voi detalia feelinguri si rezultate masurate cu dispozitive specializate si tragem concluziile finale.
Fiind intr-o zona de deal-campie, 90% din ture se petrec pe teren usor valonat, cu diferente de nivel mici, urcari scurte, vant. Am ales un drum cu diferenta de nivel aproape nula si un traseu care sa anuleze avantajul vantului de spate. Aceleasi conditii meteo (temperatura si vant) si de trafic rutier. Doua zile diferite pentru ca oboseala sa nu influenteze rezultatele, acelasi nivel de pregatire fizica a riderului (si acelasi rider :) ).
Date traseu:
- Distanta: 7 km/sens, facut de 4 ori (doua drumuri dus-intors) = 28 km
- Diferenta de nivel: 6 m
- Vant: 6-8 km/h (directia nu mai conteaza)
- Temperatura: 20 grade
- Profil
ZIUA 1 – Test bicicleta aero. 28/04/2018
ZIUA 2 – Test bicicleta anduranta. 29/04/2018
Concluzii
Desi testele s-au efectuat in conditii similare, singura diferenta fiind bicicleta folosita, rezultatele obtinute cu o bicicleta aero pe un teren aproape plat sunt diferite: viteza medie obtinuta cu o bicicleta aero este de cca 2 km/h mai buna decat cu o bicicleta de anduranta, in ciuda faptului ca bicicleta aero este mai grea cu 1.2 kg. Asta inseamna ca la un traseu plat si fals-plat de 100 km castig cca 6 minute (6 minute intr-un concurs de sosea inseamna „o eternitate”). Confortul este similar chiar daca bicicleta aero este echipata cu anvelope cu balonaj mai mare (ce-i drept asfaltul a fost de buna calitate). La vant lateral (mai ales cand bate in rafale) experimentezi senzatii interesante - trebuie sa fii pe faza pt a contracara. Pe de alta parte in vant de fata bicicleta aero trece precum cutitul prin unt, iar cea de de anduranta precum furculita (...alta comparatie nu am gasit mai potrivita :) )
Asadar atunci cand avem de luat decizia asupra bicicletei de sosea pe care sa o achizitionam prima intrebare la care trebuie sa gasim raspunsul este „Pe unde o sa o folosesc cel mai des?” (cu referire directa la relieful zonei geografice). Apoi ne stabilim un buget, iar restul sunt „amanunte” :)
PS: un alt subiect interesant de dezbatut ar fi FRANELE HIDRAULICE PE DISC implementate pe bicicletele de sosea. ...dar intr-un alt articol :)